Zarządzenie kryzysowe w powiecie
Ludzkość od początków swego istnienia ma do czynienia z sytuacjami kryzysowymi, gdyż żyjemy w środowisku niepewnym, nie możemy w pełni przewidzieć działania sił przyrody. Zwiększona częstotliwość występowania klęsk naturalnych, wymusza nowy model narodowych systemów bezpieczeństwa, zawierający kompleksowe narzędzia zarządzania kryzysowego, umożliwiające równoczesne wykorzystanie zasobów militarnych i cywilnych, na każdym poziomie reagowania, tj.: międzynarodowym, regionalnym i krajowym, przez co możemy ograniczać sytuacje wywołujące kryzys oraz minimalizować ich skutki. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, określa właśnie organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego oraz ich zadania i zasady działania.
Zadania z zakresu zarządzania kryzysowego na szczeblu powiatowym wykonuje starosta przy pomocy administracji zespolonej, jednostek organizacyjnych powiatu oraz powołanego Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym
Wytyczne Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 10 października 2024 r. w sprawie szacowania strat oraz zasad i trybu udzielania jednostkom sektora finansów publicznych dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych związanych z remontem, przebudową i odbudową obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku i przywrócenia funkcjonalności.