Panująca pandemia COVID-19 nie miała większego wpływu na pracę Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w naszym starostwie. W 2020 roku udzielono 1722 porad i informacji prawnych z zakresu prawa konsumenckiego oraz odnotowano 168 spraw pisemnych.
Pisemne prośby o pomoc wpływały od mieszkańców wszystkich gmin naszego powiatu. – Najchętniej z pomocy korzystali mieszkańcy Wodzisławia Śląskiego, Pszowa, Gorzyc, Radlina i Rydułtów – mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Zdecydowana większość udzielonych porad dotyczyła reklamacji towarów, szczególnie urządzeń RTV i AGD, telefonów oraz sprzętu komputerowego, mebli, okien, drzwi, odzieży i obuwia. Udzielano też pomocy w reklamacjach usług m.in. telekomunikacyjnych, remontowo-budowlanych i turystycznych.
Stan epidemii wpłynął na zaistnienie nowych problemów, z którymi zgłaszali się konsumenci. – Pytania dotyczyły m.in. dochodzenia roszczeń z powodu odwołanych wczasów, pobytów w pensjonatach, imprez rodzinnych, usług edukacyjnych i opiekuńczych itp. Było też wiele zgłoszeń problemów związanych z zakupami przez internet. Najczęściej konsumenci pytali o możliwość zwrotu towaru, reklamacji, a także braku zamówionego towaru – wyjaśnia Dariusz Kalemba.
Ujęcie statystyczne dotyczące ilości wszystkich rejestrowanych działań Biura Rzecznika Konsumentów podejmowanych w 2020 r.
ILOŚĆ | ZADANIE |
1722 | Udzielonych porad i informacji prawnych |
168 | Spraw pisemnych na wniosek konsumentów |
769 | Sporządzonych pism |
12 | Wystąpień na policję z prośbą o pomoc w uzyskaniu odpowiedzi przedsiębiorcy |
5 | Zawiadomień na policję o popełnieniu wykroczenia |
9 | Sprawy inne: – edukacja konsumencka, współpraca z innymi organizacjami, sprawozdawczość |
Dokładne dane statystyczne zawiera sprawozdanie z działalności Rzecznika Konsumentów za rok 2020 – PRZEJDŹ