Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

Powiat Wodzisławski Powiat Wodzisławski 22 twarze edukacji w dobie pandemii - Powiat Wodzisławski

22 twarze edukacji w dobie pandemii

Z inicjatywy Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim ukazał się elektroniczny biuletyn metodyczny, który opisuje pracę nauczycieli z 16 krajów w okresie pandemii COVID-19. To unikatowa publikacja dokumentująca pracę szkół i pedagogów z kilku kontynentów. Nauczyciele znajdą w niej wiele praktycznych informacji o tym, jak z edukacją zdalną radzą sobie ich koledzy z bliższych i dalszych zakątków świata.

podn biuletyn

Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim przygotował specjalne elektroniczne wydanie Biuletynu Metodycznego „Rzeczywistość edukacyjna w Polsce i na świecie w dobie pandemii”. Autorami tekstów są nauczyciele z 16 państw: Polski, Litwy, Norwegii, Czech, Rosji, Austrii, Korei Południowej, Armenii, Gruzji, Japonii, Hongkongu, Portugalii, Niemiec, Argentyny, Szwajcarii i Kazachstanu.

Publikacja jest darmowa, można ją pobrać ze strony internetowej PODN. Autorzy dzielą się tam doświadczeniami związanymi z wprowadzaniem nauczania zdalnego w swoich placówkach. To unikatowe wydawnictwo, pierwsze w Polsce, które dokumentuje pracę szkół i nauczycieli z kilku kontynentów w okresie pandemii COVID-19.

Biuletyn ukazał się w dwóch wersjach językowych. Pierwsza obejmuje wszystkie artykuły napisane lub przetłumaczone na język polski. Druga składa się z tekstów w wersjach językowych nadesłanych przez autorów. Są tu więc materiały po polsku, angielsku, rosyjsku, niemiecku i francusku. Obie wersje można pobrać ze strony internetowej PODN.

Iwona Miler, dyrektor PODN, podkreśla, że nie trzeba zgadywać, że edukacja w czasach pandemii jest nie lada wyzwaniem dla nauczycieli, uczniów i rodziców na całym  świecie. – Przygotowaliśmy specjalne wydanie biuletynu, aby pokazać nauczycielom, jak w tym trudnym momencie radzą sobie ich koledzy z innych krajów. W środku znajdą wiele pomysłów na usprawnienie pracy zdalnej, zarówno tych wprowadzanych przez samych nauczycieli, jak i rozwiązań systemowych, wdrażanych przez władze oświatowe – mówi.

Biuletyn w całości poświęcony jest nowej rzeczywistości edukacyjnej w Polsce i na świecie w dobie pandemii. Prezentujemy w nim artykuły nauczycieli, którzy zostali postawieni w sytuacji nagłej zmiany perspektywy nauczania. Z dnia na dzień miliony uczniów, studentów i nauczycieli na całym świecie zaczęły zdobywać wiedzę i komunikować się w formacie digitalowym – wyjaśnia Bogumiła Różańska-Świerkot, konsultant PODN, pomysłodawczyni publikacji.

Tymczasem, jak możemy dowiedzieć się od innych uczestników akcji, bez względu na szerokość geograficzną problemy oświaty w dobie koronawirusa są wszędzie bardzo podobne. – To, czego my nauczyciele doświadczamy w okresie pandemii, nie dzieli nas pod względem kultury, języka ani poglądów politycznych. Na całym świecie staramy się radzić sobie z nową sytuacją, kreatywnie podchodząc do tworzenia materiałów dla uczniów. Każda okazja do dzielenia się doświadczeniem z innymi jest niezwykle ważna i cenna. Nie tylko z tego względu, że umożliwiamy im zdobywanie wiedzy na temat nauczania na odległość, ale również dlatego, że wspólnie możemy szukać sposobów doskonalenia systemu nauczania zdalnego i dążyć do globalnej współpracy – zauważa Mónica Fimpel, uczestniczka z Argentyny. Ana Paula M. Magalhaes z Portugalii zwraca natomiast uwagę, że pandemia wymusiła na wielu grupach społecznych i zawodowych konieczność pilnego dostosowania się do nowych warunków. – Ponieważ nauczyciele zostali zaskoczeni i musieli natychmiast reagować na nowe wyzwania, byli zdani na własną kreatywność i samodzielność. Uważam, że biuletyn to wspaniała okazja do dzielenia się doświadczeniem dydaktycznym w wyjątkowym dla ludzkości okresie historycznym. Dzięki temu możemy uczyć się od siebie nawzajem, poznawać trudności i znajdować odpowiedzi na różne problemy – mówi.

A co sam pomysł na biuletyn i prace nad nim dały uczestnikom projektu? Dla Aukse Zilinskiene z Litwy to przede wszystkim okazja do przeanalizowania swojej pracy w czasie nauczania zdalnego. – Jednocześnie czuję się pewniej, wiedząc, że w różnych zakątkach świata są nauczyciele z podobnymi radościami, trudnościami i wyzwaniami. Informacje, które znalazły się w biuletynie, są aktualne, interesujące i przydatne dla innych pedagogów -podkreśla Zilinskiene.

Linki do biuletynu

M. Kopczyński, PODN Wodzisław Śl., oprac. BKI