Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, chcemy podkreślić, jak ważne jest posiadanie świadomości swoich praw i obowiązków podczas dokonywania zakupów.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów. W strukturach Starostwa Powiatowego funkcjonuje od 1 czerwca 2005 rok.
W 2023 roku rzecznik i pracownik biura udzielili łącznie 1551 porad i informacji prawnych z zakresu ochrony interesów konsumentów. Porady udzielane były konsumentom bezpośrednio w biurze, telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Porady dotyczyły reklamacji jakości towarów i usług oraz informacji ogólnych i spraw niekonsumenckich.
Reklamacje towarów – porady najczęściej dotyczyły:
- urządzeń RTV i AGD, telefonów oraz sprzętu komputerowego – 345 porad;
- odzieży i obuwia – 213 porad;
- mebli, artykułów wyposażenia wnętrz – 183 porad;
- samochodów i środków transportu osobistego, części i akcesoriów – 97 porad.
- Reklamacje usług – porady najczęściej dotyczyły:
- energetycznych – 75 porad;
- remontowo-budowlanych – 73 porad;
- turystycznych – 61 porad;
- telekomunikacyjnych – 56 porad.
Informacje ogólne dotyczyły pytań o stosowanie przepisów oraz o zasady uzyskania pomocy i organizacji pracy biura rzecznika.
Pytania najczęściej dotyczyły:
- możliwości zwrotu pełnowartościowego towaru,
- zasady reklamacji towarów i usług na podstawie rękojmi i gwarancji,
- możliwości odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość,
- analizy treści umów, regulaminów sklepów, zamówień, kart gwarancyjnych,
- pism reklamacyjnych, pism procesowych, pozwów, orzeczeń sądowych,
- dochodzenia zwrotu zaliczki lub zadatku,
- pomocy w uzyskaniu danych adresowych przedsiębiorców itp.
Porady niekonsumenckie dotyczyły prawa rodzinnego, prawa pracy, prywatnych umów między osobami fizycznymi a nawet prawa karnego. Do rzecznika zgłaszali się również drobni przedsiębiorcy. W tych sprawach osobom zainteresowanym polecano skorzystanie z nieodpłatnej pomocy prawnej w punktach organizowanych przez nasze starostwo powiatowe. Porady i informacje polegały także na kierowaniu konsumentów do innych organów czy instytucji będących właściwymi w sprawie. Konsumenci kierowani byli m.in. do Rzecznika Finansowego, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Inspekcji Handlowej, Urzędu Regulacji Energetyki, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, rzeczoznawców oraz do organów ścigania.
Więcej informacji można znaleźć w sprawozdaniu z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śląskim za rok 2023 – przejdź (nowe okno).
Wszystkich zainteresowanych uzyskaniem porady lub pomocy w zakresie przepisów konsumenckich prosimy o kontakt z Biurem Powiatowego Rzecznika Konsumentów:
ul. Pszowska 92a
44-300 Wodzisław Śląski
III piętro, pokój 326
tel: 32 453 99 62
e-mail: prk@powiatwodzislawski.pl
Biuro nie przyjmuje wniosków przesyłanych mailowo.
Godziny urzędowania:
- poniedziałek, wtorek 9:00 – 15:00
- środa – biuro nie przyjmuje stron
- czwartek 9:00 – 16:30
- piątek – biuro nie przyjmuje stron.