Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

Powiat Wodzisławski Powiat Wodzisławski Prawa konsumenckie warto znać - Powiat Wodzisławski

Prawa konsumenckie warto znać

W tym roku weszło w życie wiele ważnych zmian dla konsumentów. Nowe przepisy nie posługują się już np. terminem „rękojmi”, który został zastąpiony takim pojęciem jak „niezgodność towaru z umową”. Czy można oddać zakupiony towar? Czy można go reklamować? Powiatowy Rzecznik Konsumentów odpowiada na pytania i radzi, o czym powinniśmy pamiętać w czasie przedświątecznych zakupów.

Ręka trzymająca torby prezentowe. Z boku logo powiatu

Towar zakupiony na odległość

Towar możemy zwrócić, gdy kupujemy go na odległość, np. przez Internet, przez telefon albo poza siedzibą przedsiębiorcy, np. podczas pokazu, prezentacji czy u siebie w domu. Mamy na to 14 dni od dnia jego odbioru i nie musimy podawać powodu zwrotu – mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Co ważne, przy zakupach internetowych powinno się sprawdzać adres i numer nip sprzedawcy czy jest z Polski lub innego kraju UE. Zabezpieczy to nasze prawa konsumenta do odstąpienia od umowy sprzedaży oraz ewentualnych reklamacji. Pamiętajmy, że gdy opakowanie przesyłki z towarem jest uszkodzone, mamy prawo żądać sporządzenia protokołu szkody przez kuriera i reklamować towar u sprzedawcy.

Towar zakupiony w sklepie

Zwrot prezentu zakupionego w sklepie, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy.

Nie można zwrócić towaru tzw. pełnowartościowego bez zgody sprzedawcy. Jeśli natomiast wyraża on na to zgodę, powinniśmy zadbać, aby móc później tę zgodę udowodnić. W przypadku, gdy kupujemy w sklepach, w których jest regulamin sprzedaży, np. tzw. sieciówkach lub wielkometrażowych, zapytajmy przy kasie czy towar możemy zwrócić, na jakich warunkach, czy towar musi być w oryginalnym opakowaniu z metką i czy musimy posiadać paragon – wyjaśnia Dariusz Kalemba.

Sprzedawca w zamian może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

O czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty?

2 lata – to czas na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu na podstawie niezgodności towaru z umową. Reklamację składamy w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy takie samo prawo, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.

W reklamacji możemy żądać – naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta. Należy jednak pamiętać, że sprzedawca ma prawo zmienić roszczenie.

Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.

Niezgodność towaru z umową w miejsce rękojmi

Towary kupione od 1 stycznia 2023 r. reklamowane są u sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Podstawą reklamacji (niezależnie od terminu zakupu) może być również gwarancja – o ile została udzielona.

Jeżeli konsument składa reklamację na tej podstawie, podmiotem odpowiedzialnym jest sprzedawca i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Dane sprzedawcy znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien otrzymać wraz z towarem.

Niezgodność towaru z umową jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów. Jeżeli kupiony towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć reklamację, w której określi swoje żądanie dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową – przez naprawę lub wymianę – lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków – przez obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.

Źródło: uokik.gov.pl