Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

Powiat Wodzisławski Powiat Wodzisławski Zawsze jest pora na serce dla seniora - Powiat Wodzisławski

Zawsze jest pora na serce dla seniora

Tak brzmi hasło tegorocznej powiatowej kampanii "Białej Wstążki", która odbywa się w ramach 16 Światowych Dni Przeciwko Przemocy. Rozpoczęła się 25 listopada w Międzynarodowym Dniu Przeciw Przemocy Wobec Kobiet, a zakończy 10 grudnia w Międzynarodowym Dniu Praw Człowieka. W tym roku ze względu na sytuację związaną z koronawirusem wiele działań zostało przeniesionych do Internetu. Dlatego Powiatowy Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie wspólnie z Komendą Powiatową Policji w Wodzisławiu Śl. przygotował materiały przydatne dla seniorów.

Seniorze nie daj się oszukać!

Współczesny świat i styl życia niesie za sobą wiele zagrożeń dla każdego człowieka. Nieprzerwany rozwój technologii, ciągła pogoń za pieniądzem to jedne z czynników, które powodują, że stajemy się mniej uważni i odpowiedzialni. Bardzo chętnie wykorzystują to oszuści, którzy często korzystając z naszej nieuwagi, braku rozsądnego myślenia, wpędzają nas w pułapkę, narażając m.in. na szkody materialne i moralne. Grupą, która najbardziej narażona jest na wszelkiego rodzaju zagrożenia są przede wszystkim seniorzy. Wynika to z wielu czynników, lecz te najbardziej istotne to łatwowierność, samotność, chęć pomocy osobom najbliższym, brak wiedzy dotyczącej nowych technologii oraz przysługujących nam praw w różnych sytuacjach życiowych.

Problematyka ta wymaga ciągłego monitorowania i  zaangażowania z  uwagi na ciągłe pojawianie się nowych zagrożeń. Na początek kilka ważnych informacji dotyczących często stosowanych wobec seniorów oszustw m.in. „na wnuczka” lub „na policjanta”. Do innych najbardziej znanych działań oszustów zalicza się  m.in. „na maklera, inwestycje giełdowe”, „na zakup ruchomości lub nieruchomości”, „na uprowadzenie”, „na zwrot długu znajomemu”, „na wypadek komunikacyjny” a  ostatnio nawet „na przedstawiciela banku”.

Jak wynika z policyjnych statystyk ofiarą powyższych oszustw stają się osoby w  przedziale wiekowym 70-79 lat (44%), powyżej 80 lat (36%), 60-69 lat (14%) i  50-59 lat (6%). Na terenie województwa śląskiego w  2019 roku odnotowano 131 przypadków takich oszustw, gdzie straty wynoszą ok. 5 670 000 zł.

Jak działają „naciągacze”? Kto może próbować Cię oszukać?

  • może to być osoba, która dzwoniąc do Ciebie i podając się za kogoś Ci bliskiego, prosi o  wsparcie finansowe lub pożyczkę w  związku z jakimś nagłym i nieprzewidzianym zdarzeniem;
  • może to też być osoba, która dzwoniąc do Ciebie mówi, że jest policjantem, prokuratorem czy też funkcjonariuszem CBŚP i  prosi o  pomoc w  realizacji tajnej akcji wymierzonej w grupę oszustów;
  • może to być także osoba, która dzwoniąc lub odwiedzając Cię w  domu podaje się za pracownika ZUS i proponuje ponowne przeliczenie wysokości emerytury lub inne świadczenie;
  • może to być osoba, która odwiedzając Cię w  domu przedstawia się jako pracownik opieki społecznej, gazowni, zakładu energetycznego albo innej instytucji, bądź też osoba, która chce Ci coś sprzedać lub prosi tylko o szklankę wody;
  • może to być osoba, która przez telefon będzie podawać się za przedstawiciela banku, w  którym masz konto lub oszczędności i  będzie Cię różnymi sposobami nakłaniać do podania danych, które następnie zostaną wykorzystane, by Cię okraść.

Pamiętaj!

  • każdą telefoniczną prośbę o  pilne wsparcie finansowe potwierdzaj i  przedyskutuj z  innym członkiem swojej rodziny lub bliskimi znajomymi;
  • prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie proszą o przekazanie pieniędzy;
  •  pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie odwiedzają swoich klientów w  domach w  celu informowania ich o przysługujących im świadczeniach czy usługach. W  przypadku jakichkolwiek wątpliwości zadzwoń do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numer telefonu: 22 560 16 00;
  • w przypadku osób podających się za pracownika banku (często dla uśpienia Twojej czujności mogą podawać nawet swoje dane, numer identyfikacyjny itp.) przed podaniem jakichkolwiek danych warto skontaktować się z  lokalnym oddziałem banku albo infolinią. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji powiadamiaj Policję dzwoniąc pod numer alarmowy 997 lub 112!

Materiały przygotował mł.asp. Patryk Błasik – specjalista ds. profilaktyki społecznej w Komendzie Powiatowej Policji w Wodzisławiu Śląskim. Oprac. BKI.