Z dniem 1 stycznia 2023 r. zmieniły się niektóre przepisy w zakresie ochrony praw konsumentów.
Zasadnicza zmiana to przeniesienie części przepisów regulujących uprawnienia konsumentów w razie stwierdzenia wady towarów – z kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta.
Po zmianie:
1) przepisy kodeksu cywilnego nadal regulują prawa konsumenta w zakresie:
- rękojmi za wady nieruchomości,
- rękojmi za wady prawne (zmieniony art. 5563c.),
- rękojmi za wady dzieła, które nie jest towarem (np. usługi pralnicze, fryzjerskie itp.),
- gwarancji.
2) przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta regulują prawa konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową nabytego na mocy:
- umowy sprzedaży towarów,
- umowy o dzieło będące towarem (np. wykonanie mebli na zamówienie, uszycie garnituru),
- umowy dostawy,
- umowy o dostarczanie treści lub usług cyfrowych.
W nowej wersji ustawy o prawach konsumenta:
- pojęcie: wada zastąpione zostało terminem: brak zgodności z umową czyli niezgodność z umową,
- przedsiębiorca nadal odpowiada za te niezgodności towaru z umową, które istniały w chwili dostarczenia towaru konsumentowi i ujawniły się w ciągu dwóch lat,
- nowością jest, że przez całe 2 lata obowiązuje domniemanie, że tak właśnie było (poprzednio takie domniemanie obowiązywało tylko w pierwszym roku),
- wydłużono terminy przedawnienia roszczeń przysługujących konsumentowi,
- zmieniły się uprawnienia konsumenta, jeżeli towar okazał się niezgodny z umową:
- konsument może teraz żądać przede wszystkim naprawy lub wymiany.
- dopiero, gdy te żądania nie zostały spełnione lub nie doprowadziły do zgodności z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy.
Ponadto wprowadzono przepisy, które dodatkowo chronią konsumentów zawierających umowy na wycieczkach i tzw. pokazach:
- pozwalają na odstąpienie od umowy zawartej przez konsumenta na pokazie,
- wydłużają z 14 do 30 dni termin odstąpienia od umowy zawartej na wycieczce,
- zakazują przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej podczas wycieczki, pokazu lub podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta.
Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2023 r. i dotyczą umów zawartych po tej dacie.
Do umów zawartych przed końcem 2022 r. zastosowanie mają przepisy dotychczasowe.
Zapraszamy konsumentów do zadawania pytań, jakie przepisy znajdą zastosowanie w odniesieniu do konkretnej zawartej przez nich umowy.
Zachęcamy także do zapoznania się z podsumowaniem wprowadzonych zmian przygotowanym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta na stronach internetowych tego urzędu (uwaga: linki do zewnętrznych stron internetowych):