Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

Herb powiatu wodzisławskiego Powiat Wodzisławski » Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu Śląskim ostrzega przed oszustami

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu Śląskim ostrzega przed oszustami

Oszuści dzwonią do klienta banku podszywając się pod pracowników tego banku i informują go, że przed chwilą padł ofiarą przestępstwa polegającego na wycieku danych osobowych. Mówią, że ktoś przejął jego konto i dokonał nieautoryzowanych transakcji, złożył wniosek kredytowy na określoną sumę pieniędzy oraz zamierzał zmienić nr telefonu przypisanego do konta.

Zdjęcie ilustracyjne. Karty płatnicze ww kieszeni spodni

Na czym dokładnie polega to oszustwo? Rozmowa jest prowadzona profesjonalnie, rozmówca przedstawia się z imienia i nazwiska, podaje swój nr pracownika i prosi o jego zapisanie. Informuje, że bank zablokował próby wyłudzenia pieniędzy, ale prosi o sprawdzenie stanu konta i podanie jego wysokości w celu rzekomej weryfikacji strat, które mógł ponieść klient banku. Oszust informuje, że ma to znaczenie ponieważ bank ubezpiecza konta przed stratami z nieautoryzowanych transakcji i dokona zwrotu utraconych pieniędzy.

Oszust chce, żeby konsument wybrał się do banku w trybie pilnym, będąc cały czas na nasłuchu telefonicznym i wypłacił konkretną kwotę pieniędzy wpłacając ją zaraz z powrotem według wskazówek oszusta. Operacja ta ma rzekomo wykryć nieuczciwego pracownika banku.

Rozmówca może też próbować wyłudzić dane osobowe klienta. Oszust robi wszystko, żeby uwiarygodnić swoją osobę oraz zdobyć zaufanie konsumenta.

Co robić, żeby nie dać się naciągnąć?

Najlepiej byłoby nie odbierać nieznanych nam numerów telefonów, ale nie zawsze tak można np. gdy załatwiamy różne sprawy i czekamy na kontakt telefoniczny.

Gdy już odbierzemy taki telefon, stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i od razu pytajmy się o jaką sprawę chodzi i czy jest pilna. Później nie kontynuujmy rozmowy, tylko rozłączmy się i udajmy się do oddziału swojego banku w celu wyjaśnienia tej sytuacji lub zadzwońmy na infolinię banku zgłaszając problem.

Jeżeli zauważymy, że straciliśmy pieniądze, to natychmiast powinniśmy skontaktować się z bankiem oraz złożyć na policję zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na naszą szkodę. Jeżeli podaliśmy oszustom jakieś dane osobowe np. nr dowodu osobistego lub karty kredytowej,  powinniśmy od razu zastrzec te dokumenty w banku i urzędzie.