Informator Naborowy
rok szkolny 2025/2026
Poznaj ofertę szkół powiatu wodzisławskiego
Data zawarcia umowy: 02.04.2025 r.
Numer projektu: FESL.10.14-IZ.01-0A67/24
Okres realizacji projektu: 01.07.2025 r – 30.09.2026 r.
Wartość całkowita projektu/zadania [zł] – 6 012 229,66 zł
Wysokość wkładu własnego do projektu/zadania [zł] – 901 834,48 zł
Wysokość dofinansowania do projektu/zadania [zł] – 5 110 395,18 zł
Wysokość dofinansowania z Funduszy Europejskich do projektu/zadania [zł] – 4 509 172,22 zł
Informacja o finansowaniu: projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Partnerzy: brak
Projekt jest realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027,
Priorytet FESL.10 „Fundusze Europejskie na transformację”,
Działanie FESL.10.14 „Infrastruktura kształcenia zawodowego”.
Przedmiotem projektu jest: przebudowa oraz przystosowanie do obecnych norm i wymogów technicznych istniejącego obiektu dawnej kotłowni węglowej na potrzeby pracowni szkolnych Zespołu Szkół Technicznych dla zawodów: technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej i technik budownictwa. Przeniesienie pracowni zawodowej z dotychczasowej lokalizacji do nowego budynku pozwoli uczniom zdobywać wiedzę i umiejętności w bardziej komfortowych warunkach. Ze względu na większą liczbę stanowisk uczniowie będą w stanie pracować w mniejszych grupach przy wykonywaniu konkretnego zadania. Możliwe będzie umieszczenie większej ilości pomocy dydaktycznych, stanowisk demonstracyjnych, modeli, co pozwoli uczniom na zdobycie jeszcze większych umiejętności zawodowych. Ponieważ pracownia ma być wyposażona w projektor oraz ławki z krzesłami, ułatwione będzie uczenie łącząc teorię z praktyką. W efekcie podniesie to kompetencje uczniów w zakresie zadań zawodowych związanych z odczytywaniem dokumentacji technicznej dotyczącej instalacji odnawialnych źródeł energii, montażem urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, prowadzeniem serwisu oraz kontrolą działania urządzeń, instalacji i systemów energetyki odnawialnej, a także prowadzenia napraw i modernizacji istniejących instalacji. Część zajęć praktycznych będzie można również przeprowadzić na zewnątrz, co w przypadku tego zawodu jest niezwykle ważne i upodabnia naukę zawodu do pracy w rzeczywistych warunkach. Dzięki temu uczniowie będą mogli zdobyć nowe umiejętności posługując się urządzeniami wykorzystywanymi w warunkach rzeczywistych, co da im szansę po ukończeniu szkoły przystąpić do zdobycia uprawnień instalatora OZE.
Dzięki pozyskanym środkom europejskim nowopowstała pracowania zostanie wyposażona mi.in w model instalacji solarnej CWU z miniaturowym kolektorem próżniowym, stanowisko demonstracyjne z pompą ciepła, stanowisko umożliwiające zapoznanie się z zasadą działania generatora turbiny wiatrowej oraz prowadzenie prostych eksperymentów, stanowisko dydaktyczne stanowiące funkcjonalny małogabarytowy model instalacji fotowoltaicznej, rekuperator – stanowisko dydaktyczne umożliwiające zapoznanie się z zagadnieniami odzysku ciepła w instalacjach wentylacyjnych, stanowisko dydaktyczne służące do demonstracji podstawowych zagadnień związanych z Odnawialnymi Źródłami Energii (OZE), takich jak praca i badanie ogniwa fotowoltaicznego, wodorowych ogniw paliwowych oraz elektrolizera wytwarzającego wodór na potrzeby ogniwa paliwowego, stanowisko badawcze tworzące hybrydowy system solarno-wiatrowy współpracujący z oświetleniem LED itp.
Grupy docelowe: Wsparcie inwestycyjne skierowane jest do szkoły ponadpodstawowej a produkty projektu będą wykorzystywane przez uczniów Branżowej Szkoły I stopnia nr 2 im. rtm. Witolda Pileckiego oraz Technikum nr 3 im. rtm. Witolda Pileckiego. Z infrastruktury nie będą korzystać osoby dorosłe.
Cele projektu: podniesienie standardu obecnie funkcjonującej pracowni kształcenia zawodu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, przez doposażenie w pomoce dydaktyczne, których umiejętność użytkowania pozwoli sprostać wymaganiom współczesnego rynku. Celem pośrednim będzie również wykorzystanie pracowni do kształcenia na kierunku technik budownictwa ze specjalizacją projektowania budynków pasywnych.