Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

Powiat Wodzisławski Powiat Wodzisławski Na co skarżą się konsumenci - rzecznik podsumował ubiegły rok - Powiat Wodzisławski

Na co skarżą się konsumenci – rzecznik podsumował ubiegły rok

Podczas ostatniej sesji Rady Powiatu Wodzisławskiego Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, przedstawił roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku ubiegłym. Czym dokładnie zajmuje się Rzecznik? Jakie są jego zadania? Z jakiego typu sprawami mieszkańcy powiatu zwracali się najczęściej?

rzecznik konsumentów

Realizacja zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów

Jednym z podstawowych zadań Rzecznika jest zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. W ubiegłym roku zadanie to Powiatowy Rzecznik Konsumentów realizował głównie poprzez udzielanie porad i informacji oraz występowanie do przedsiębiorców w imieniu konsumentów. Porady były udzielane bezpośrednio w biurze, telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.  – W ubiegłym roku udzieliliśmy 1686 porad. Większość z nich dotyczyła problemów z nieuznanymi reklamacjami towarów i usług. Poza tym mieszkańcy powiatu wodzisławskiego pytali o możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru oraz odstąpienie od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa– mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Istotne dla konsumentów były przede wszystkim informacje na temat procedury reklamacyjnej wadliwych towarów i nieprawidłowo wykonanych usług. Klienci zgłaszali także problemy z uzyskaniem zwrotu zaliczki po rozwiązaniu umowy. Ponadto, w ramach zapewnienia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego, pracownicy biura redagowali pisma reklamacyjne (w przypadku, gdy pomocy szukała osoba starsza), udostępniali ulotki informacyjne oraz wydawali wzory pism (m.in. druków reklamacyjnych, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość).

Występowanie Rzecznika do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów

W sprawach, w których konsument skontaktował się ze sprzedawcą, a ten nie uznał reklamacji, Rzecznik interweniował pisemnie bezpośrednio do wskazanego podmiotu lub pomagał konsumentom w redagowaniu odpowiednich pism. W tego typu sprawach konsumenci złożyli 255 wniosków. – Interwencje pisemne, których sporządziliśmy 1157, dotyczyły najczęściej reklamacji odzieży i obuwia (113 spraw), urządzeń RTV, AGD, telefonów i sprzętu komputerowego (41 spraw) oraz mebli i artykułów wyposażenia wnętrz (25 spraw) – wylicza Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Wystąpienia pisemne dotyczyły także nieuznanych reklamacji usług m.in. telekomunikacyjnych (16 spraw), turystycznych (10 spraw) i remontowo-budowlanych (9 spraw). Skuteczność tych wystąpień na koniec 2019 roku była następująca: 123 sprawy zakończyły się pozytywnie, 68 negatywnie, 64 są w toku. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie odpowiadał na pisma Rzecznika, zawiadamiano policję o popełnieniu wykroczenia i wnioskowano o ukaranie go grzywną. Takich spraw było 6.

Współpraca z instytucjami i organami zajmującymi się problematyką konsumencką

Istotnym elementem pracy Powiatowego Rzecznika Konsumentów, obok doraźnej pomocy poradniczej w sytuacji sporu, jest branie udziału w spotkaniach branżowych i bezpłatnych szkoleniach oraz współpraca i wymiana informacji z takimi instytucjami, jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Inspekcja Handlowa i Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Działania Rzecznika o charakterze edukacyjno-informacyjnym

Edukacja konsumencka ma na celu upowszechnianie wiedzy z zakresu praw konsumenckich i umiejętności korzystania z niej w praktyce. W ubiegłym roku była ona realizowana w powiecie przez spotkania Rzecznika z seniorami i młodzieżą szkolną. – Seniorzy  często zgłaszają się z pytaniami o możliwość odstąpienia od umowy zawartej podczas pokazu, osoby młodsze natomiast informują o problemach ze sprzedawcami internetowymi – wyjaśnia Dariusz Kalemba.

Zapraszamy mieszkańców naszego powiatu do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śląskim. Usługi świadczone są wyłącznie konsumentom i są bezpłatne.

Adres Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów:

  • 44-300 Wodzisław Śląski
  • Pszowska 92a
  • III piętro, pokój 326 (przy Zespole Szkół Technicznych)

Godziny urzędowania:

  • poniedziałek, wtorek  9:00 – 15:00
  • środa – biuro nie przyjmuje stron
  • czwartek 9:00 – 16:30
  • piątek – biuro nie przyjmuje stron

Kontakt: