Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

Powiat Wodzisławski Powiat Wodzisławski Elektrośmieci. Jakie obowiązki ma sprzedawca, a jakie konsument? Wyniki raportu - Powiat Wodzisławski

Elektrośmieci. Jakie obowiązki ma sprzedawca, a jakie konsument? Wyniki raportu

Gdzie oddać starą pralkę? Co zrobić z zepsutym żelazkiem, gdy zamawiamy nowe? Czy na suszarce znajduje się informacja, żeby nie wyrzucać jej razem z innymi odpadami? Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę ponad 1000 przedsiębiorców i sprawdziła, czy odpowiednio informują o utylizacji elektrośmieci oraz miejscach ich zbiórki. Co czwarty z nich nie informuje klientów o tym, co zrobić ze starym sprzętem przy zakupie nowego. Ponadto prawie 7 proc. pralek, lodówek, suszarek nie miało symbolu selektywnego zbierania (mimo że powinno).

Zdjęcie ilustracyjne. Telewizor w lesie

Elektrośmieci – prawo a rzeczywistość

Celem wprowadzenia obowiązku informacyjnego w zakresie postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym lub elektronicznym było ułatwienie użytkownikom pozbycie się zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Tego typu regulacje prawne służą ochronie środowiska, zwiększają świadomość przedsiębiorców i prowadzą do kształtowania dobrych praktyk w zakresie segregacji odpadów. Zużyty sprzęt, popularnie nazywany elektrośmieciami, przez zawartość metali ciężkich i innych toksycznych związków chemicznych może być bowiem niebezpieczny dla środowiska i wymaga specjalnych form utylizacji.

Inspekcja Handlowa w 2021 roku przeprowadziła na terenie całego kraju kontrolę przestrzegania przez przedsiębiorców wymagań ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz wybrane losowo produkty elektryczne i elektroniczne pod kątem prawidłowości oznakowania (w zakresie tej ustawy). Kontrolą objęto dystrybutorów, tj. podmioty udostępniające na rynku sprzęt elektryczny i elektroniczny, a także ponad 6 tys. losowo wybranych urządzeń elektrycznych i elektronicznych.

W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości wydano 142 decyzje nakładające na przedsiębiorców kary pieniężne w łącznej kwocie 758 tys. zł. W 27 przypadkach odstąpiono od wymierzenia kary, stwierdzając znikomość naruszenia prawa.

Konsumencie – masz prawa

Biorąc pod uwagę, że aż jedna czwarta sprzedawców sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie wywiązują się ze swoich obowiązków, przypominamy o uprawnieniach, jakie ma konsument w zakresie tzw. elektrośmieci.

  1. Konsument, który kupił nowy sprzęt (elektroniczny lub elektryczny) ma prawo oddać sprzedawcy swój stary sprzęt, a sprzedawca ma obowiązek go przyjąć lub odebrać (jeśli zakup realizowany był z usługa dostawy) – pod warunkiem, że sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co zakupiony sprzęt.
  2. Konsument może przynieść swój stary sprzęt do sklepu, bez konieczności kupienia w tym sklepie nowego sprzętu – pod warunkiem, że żaden z wymiarów sprzętu nie przekracza 25 cm. Obowiązek przyjęcia takiego sprzętu dotyczy punktów sprzedaży sprzętu dla gospodarstw domowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 400 m2.
  3. Sprzedawca ma obowiązek umieścić w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacje o obowiązkach w zakresie przyjmowania zużytego sprzętu. W punkcie sprzedaży sprzętu powinna też znaleźć się informacja o punktach zbierania zużytego sprzętu.
  4. A co jeśli sprzęt kupujemy na stronie internetowej? Tam również musi się znaleźć informacja o punktach zbierania zużytego sprzętu.

Obowiązki spoczywają jednak nie tylko na sprzedawcach, ale też na producentach oraz samych konsumentach. Na sprzętach elektrycznych i elektronicznych musi znaleźć się informacja o:

  • zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami,
  • potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności w sprzęcie niebezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych,
  • wyraźne i czytelne oznakowanie symbolem selektywnego zbierania.

W takiej sytuacji obowiązkiem każdego konsumenta jest pozbyć się zużytego sprzętu w sposób określony w przepisach, np. poprzez dostarczenie go do PSZOKu lub oddanie do sklepu sprzedającego AGD na zasadach wskazanych w przepisach.

Źródło: Urząd Ochrony Konsumentów