Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

Powiat Wodzisławski Powiat Wodzisławski Jak rozpoznać kosztownego SMS-a? - Powiat Wodzisławski

Jak rozpoznać kosztownego SMS-a?

Każdy z nas nie raz bywa zachęcany, aby za pomocą SMS-a oddać głos w konkursie lub spróbować szczęścia w loterii SMS-owej. Przed decyzją o udziale warto wiedzieć jak dużo może nas kosztować wysłanie tego rodzaju wiadomości tekstowej.

Konkursy i loterie SMS-owe
Oddając głos w konkursie lub biorąc udział w loterii wysyłamy SMS-a na numer specjalny, jest to SMS o podwyższonej opłacie – tzw. SMS Premium Rate.
W przypadku tego typu SMS-ów, usługodawcą jest najczęściej firma organizująca konkurs lub świadcząca daną usługę w Internecie, a operator jedynie realizuje inicjowane przez użytkownika połączenie. Niestety nie każdy usługodawca informuje o kosztach SMS-ów.

Jak chronić się przed wysokim rachunkiem?

Aby uchronić się przed wysokimi rachunkami warto poznać prosty sposób na sprawdzenie wysokości opłaty za wysłanie wiadomości tekstowej. W tym celu wystarczy umiejętność poprawnego odczytania danych zawartych w numerze SMS, na który zamierzamy wysłać wiadomość.

Videozobacz

 

Numery SMS Premium Rate bazują na pewnym schemacie

SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfry 7, kosztują mniej niż 9 zł. O tym jaki będzie to koszt, informuje cyfra znajdująca się po siódemce. Oznacza ona dokładną wartość netto wysyłanej wiadomości SMS. Przykładowo, numer zaczynający się od 72, oznacza, że koszt SMS-a wynosi 2 zł + VAT.

Możemy spotkać się także z numerami SMS rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Tutaj cena – koszt rzeczywisty SMS-a – to dwie cyfry po dziewiątce. Przykładowo, numer zaczynający się od 925, oznacza, że koszt SMS-a wynosi 25 zł +VAT.
Pamiętajmy – schemat naliczania kosztów SMS-ów jest naprawdę prosty!

W razie wątpliwości lub problemów skontaktuj się z Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej:
•    infolinia 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora)
•    22 534 91 74 (pon.- pt. w godzinach 8.15 – 16.15)
•    www.uke.gov.pl/formularz
•    www.cik.uke.gov.pl

 

Obowiązki operatora – blokada oraz informowanie abonenta

Na każde żądanie abonenta dostawca publicznej usługi telekomunikacyjnej jest obowiązany do nieodpłatnego określenia progu kwotowego dla każdego okresu rozliczeniowego, po przekroczeniu którego dostawca usług telekomunikacyjnych jest zobligowany do:
•    natychmiastowego poinformowania abonenta o przekroczeniu progu,
•    na żądanie abonenta zablokowania możliwości wykonywania połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że takie połączenia nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta.

Abonentom powinny być oferowane co najmniej 3 progi kwotowe:
•    35 zł,
•    100 zł,
•    200 zł.

Prawo obliguje przedsiębiorców telekomunikacyjnych do:
•    nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów,
•    nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie,
•    nieodpłatnego blokowania połączeń przychodzących z takich numerów

Przepisy Prawa telekomunikacyjnego nakładają jeszcze jeden obowiązek na dostawców usług telekomunikacyjnych – jest nim umożliwienie abonentowi określenia maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną, określoną przez abonenta.